Być asertywnym – w praktyce

Karolina Sikorska        22 listopada 2019        Komentarze (0)

Asertywny, czyli jaki?

Na blogu już kilka razy pisałam o asertywności. I o tym, jak ważna jest ta umiejętność, gdy doświadczasz mobbingu.

Asertywność jest stanem, w którym Ty decydujesz na co masz ochotę a na co nie masz. Jak i to, w jakiej sytuacji pójdziesz na kompromis, a w jakiej zdecydowanie odmówisz. Bezwzględnie zaś daje Tobie prawo do szacunku.

Ćwicząc asertywność pamiętaj o zasadzie – akcja=reakcja. O ile dojdzie do akcji, to od Ciebie zależy forma reakcji. Dlatego zawsze dawaj sobie czas na reakcję. Jeżeli koleżanka albo szef poproszą Cię o cokolwiek, np. o pożyczenie butów, o opiekę nad dziećmi albo o pozostanie dłużej w pracy, to nigdy nie odpowiadaj od razu. Staraj się NIE UDZIELAĆ ODPOWIEDZI od razu!

Ja, kiedy jestem zdenerwowana, zbyt szybko reaguję. Potem mam do siebie pretensje, że znowu nie zwolniłam.

Tymczasem Ty wprowadź taką zasadę, że musisz się zastanowić czy się na to zgodzisz. Powiedz, że odpowiesz następnego dnia albo wtedy, kiedy dasz radę. Szefowi natomiast odpowiedz, że MUSISZ skonsultować się wcześniej z rodziną i ustalić, czy naprawdę możesz zostać. Nigdy nie odpowiadaj od razu na żadną prośbę. Jednak nie denerwuj się, kiedy usłyszysz, że ktoś Cię o coś prosi. Ten ktoś ma prawo prosić, a Ty masz prawo odmówić.

Przeanalizuj prośbę

Rozważ wszystkie „za” i „przeciw”, może nawet zapisz to na kartce. Możesz poradzić się rodziny lub znajomych, ale ostateczną decyzję podejmujesz tylko Ty. Musisz być przekonanym, że to jest Twoja decyzja.

Kiedy przekazano Tobie prośbę i została ona przez Ciebie przeanalizowana, decyzję musisz przekazać osobie proszącej. Bez względu na to, czy podjęta została decyzja na „tak” czy na „nie”, odpowiedź musi być śmiała. Musi być też konkretna-prawdziwa i wypowiedziana bez wahania, spokojnie i bez wrogiej intencji w głosie. To jest bardzo ważne!

Wartość asertywności

Większość ludzi zachowuje się w takich sytuacjach nerwowo, w ich głosie wyczuwa się napięcie, są niepewni tego co mówią. Jeżeli się na coś godzą, to robią to „z łaski” albo ze złością. A jeżeli się nie godzą, to też się złoszczą, albo nadmiernie się tłumaczą, kluczą. Zdarza się, że kłamią albo podają dziwne przyczyny odmowy.

Ćwicząc asertywność, nie bój się gniewu albo niezadowolenia innych ludzi. Pamiętaj, że masz prawo zawsze odmówić, jeżeli tylko podejmiesz taką decyzję. Jesteś wolnym człowiekiem. Nie bój się, że nie umrzesz, jeżeli odmówisz i wreszcie, że jesteś tak samo wartościowa i ważna jak ten, kto Cię o coś prosi.

Pamiętaj o asertywnym komunikacie: Ja, czuję (uczucie), kiedy Ty (zachowanie), oczekuję (zachowania pożądanego).

I na koniec pamiętaj – nie miej wyrzutów sumienia ani nie odczuwaj złości na samą siebie z powodu swojej decyzji.

Dużo czarnej miłości – Czarne Teriery Rosyjskie 🙂 nasza Kobra na środku 🙂


Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 502 878 305e-mail: kancelariabatna@wp.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł! Jednak jeśli szukasz pomocy w swojej sprawie to musisz wiedzieć, że moja odpowiedź ma charakter odpłatny. W tym celu skontaktuj się ze mną, korzystając z zakładki Kontakt.

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez KANCELARIA ADWOKATA I RADCY PRAWNEGO Rafała Bednarczyka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest KANCELARIA ADWOKATA I RADCY PRAWNEGO Rafała Bednarczyka z siedzibą w Gdańsku.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kancelariabatna@wp.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: