Uwaga, mobber w szkole! Milczenie ofiar tylko go wzmacnia.

Karolina Sikorska        06 pa藕dziernika 2021        Komentarze (0)

Przedruk z Gazety Pomorskiej na temat mobbingu i grupy na FB „Uwaga, mobber w szkole!”. Napisano tutaj r贸wnie偶 o mnie 馃檪

***

Trzeba przesta膰 udawa膰, 偶e nic si臋 nie sta艂o [rozmowa].

Jak to si臋 sta艂o, 偶e za艂o偶y艂a pani grup臋 monitoruj膮c膮 mobbing w szko艂ach w ca艂ej Polsce?

Wszystko zacz臋艂o si臋 kilka lat temu od rozmowy na portalu spo艂eczno艣ciowym, w grupie skupiaj膮cej nauczycieli. Chcia艂am pom贸c znajomej poradzi膰 sobie z sytuacj膮, kt贸ra nosi艂a znamiona mobbingu. Tam pozna艂am ludzi, kt贸rzy opowiedzieli mi swoje historie 鈥 dla mnie przera偶aj膮ce.

Za艂o偶y艂am grup臋 tematyczn膮 鈥濽waga mobber w szkole鈥, kt贸ra skupia tylko i wy艂膮cznie ofiary mobbingu i tak si臋 zacz臋艂o. Nie spodziewa艂am si臋 takiej skali przemocy psychicznej w szkole.

Gdy do grupy do艂膮czy艂a specjalizuj膮ca si臋 w tematyce prawniczka 鈥 Karolina Sikorska鈥揃ednarczyk, zacz臋艂y艣my dzia艂a膰, edukuj膮c nauczycieli.

Pani Sikorska鈥揃ednarczyk nie tylko prowadzi sprawy nauczycieli, ale i edukuje nasz膮 grup臋 zawodow膮, prowadz膮c lajfy (grupa 鈥濶auczycielu poznaj swoje prawa鈥) oraz wydaj膮c e-booki. To nieoceniona pomoc.

Dzi艣 w grupie jest wi臋cej prawnik贸w, kt贸rzy broni膮 naszych praw. Stworzyli艣my nawet sie膰 adres贸w kancelarii w ca艂ej Polsce, by ka偶dy m贸g艂 znale藕膰 dobrego obro艅c臋 specjalizuj膮cego si臋 w prawie o艣wiatowym (jest ich wci膮偶 za ma艂o).

Jakie s膮 wasze najwa偶niejsze spostrze偶enia?

Po pierwsze, 偶e mobbing w szkole nie jest zjawiskiem marginalnym.

Ofiarami mobbingu s膮 najcz臋艣ciej osoby z wysokimi kwalifikacjami, ambitne i kreatywne. To cechy, kt贸re nie s膮 mile widziane przez osoby, kt贸re boj膮 si臋 o swoj膮 pozycj臋.

Ofiarami s膮 nie tylko nauczyciele, ale i dyrektorzy 鈥 szczeg贸lnie ci m艂odzi, kt贸rzy wysadzili z siod艂a zasiedzia艂ych aparatczyk贸w z szerokimi koneksjami. W ujarzmieniu i pozbyciu si臋 takiego dyrektora pomagaj膮 starsi sta偶em nauczyciele (mamy kilka takich przypadk贸w w grupie).

A czy zarz膮dzanie folwarczne w szko艂ach to jeden z najpowa偶niejszych problem贸w?

Tak, ale to wierzcho艂ek g贸ry lodowej. Szko艂a, kt贸ra ma uczy膰 demokracji, jest jedn膮 z najbardziej niedemokratycznych instytucji. Przyk艂ad idzie niestety z g贸ry. Zar贸wno w organach prowadz膮cych, jak i w nadrz臋dnych instytucjach o艣wiatowych dominuje wodzostwo.

Kiedy m贸wimy o szkole, do艣膰 cz臋sto pojawia si臋 poj臋cie pruskiego systemu. 脫w system nie zna艂 takich poj臋膰, jak innowacja, samodzielne my艣lenie, synergia. Pruski system, w kt贸rym wci膮偶 tkwimy, wymaga 艣lepego pos艂usze艅stwa, stosowania si臋 do ustalonych przepis贸w, dyscypliny i znajomo艣ci swojego miejsca w szeregu.

Ten system jest schematyczny i niezmienny, a ludzi go obs艂uguj膮cych trzeba wytrenowa膰. Nawet najbardziej kreatywny lider musi si臋 podporz膮dkowa膰, bo podlega nieustannej kontroli.

Kontrola to w o艣wiacie s艂owo klucz i to niezale偶nie od partii rz膮dz膮cej (polityka to podstawa polskiego systemu edukacji). Do tego wspomnie膰 nale偶y o partyjnym kluczu kompetencji, kt贸ry sprzyja zarz膮dzaniu z pozycji w艂adzy i n臋kaniu.

Nic wi臋c dziwnego, 偶e najlepsi liderzy odp艂ywaj膮 ze szk贸艂 pa艅stwowych i tworz膮 w艂asne alternatywne plac贸wki lub ca艂kowicie zmieniaj膮 zaw贸d, a w grupie 鈥濽waga mobber w szkole鈥 jest kilka tysi臋cy nauczycieli doznaj膮cych na co dzie艅 przemocy psychicznej.

Jak to mo偶liwe, 偶e tacy zarz膮dzaj膮cy utrzymuj膮 si臋 w szko艂ach latami?

Pracownicy si臋 ich zwyczajnie boj膮. Boj膮 si臋 utraty pracy, konfrontacji, eskalacji problem贸w, wykluczenia, izolacji, podwa偶ania kompetencji, a mobber karmi si臋 ich strachem. Milczenie go rozzuchwala.

Du偶e znaczenie maj膮 te偶 lokalne uk艂ady. Podam prosty przyk艂ad: mobbingowani nauczyciele sk艂adaj膮 skarg臋 i鈥a drugi dzie艅 dyrektor otrzymuje list臋 z nazwiskami skar偶膮cych si臋. Czy b臋d膮 w takich okoliczno艣ciach walczy膰 dalej? Nie s膮dz臋.

W jednym z miast dyrektor mobber otrzyma艂 od organu prowadz膮cego wyr贸偶niaj膮c膮 ocen臋 pracy. Taki bonus za przemoc psychiczn膮. Trudno te偶 nag艂o艣ni膰 takie sprawy w mediach.

Sama jestem zaskoczona tym, 偶e w prasie zrobi艂o si臋 ostatnio g艂o艣no o sprawie zawieszenia nauczycielki z toru艅skiej SP 8 鈥 cz艂onkini naszej grupy.

I cho膰 to nieco inna sprawa, to mam nadziej臋, 偶e mo偶e ona da pocz膮tek nauczycielskiemu ruchowi 鈥濵e Too鈥 i wreszcie ofiary nie pozwol膮 na celowe konfliktowanie i zarz膮dzanie strachem.

To wstyd, 偶e wykszta艂ceni ludzie, maj膮cy uczy膰 warto艣ci, s膮 cz臋sto cz艂onkami 鈥瀏angu mobbera鈥. Takim terminem okre艣la si臋 zesp贸艂 dr臋czycieli wspieraj膮cych mobbera.

Co si臋 dzieje z nauczycielami, kt贸rzy s膮 latami poddawani mobbingowi?

Jedna z cz艂onki艅 naszej grupy, kt贸ra wygra艂a spraw臋 o mobbing, nazwa艂a go powolnym mordowaniem.

Mobbing wyrz膮dza nieodwracalne szkody, kt贸re skutkuj膮 niezdolno艣ci膮 do pracy lub nawet samob贸jstwami. Do najcz臋stszych skutk贸w mobbingu nale偶膮 objawy psychosomatyczne, takie jak bezsenno艣膰, b贸le g艂owy, nudno艣ci, wymioty, biegunki, uporczywy b贸l ca艂ego cia艂a, depresja. Mobbing daje objawy stresu pourazowego i prowadzi do wielu chor贸b.

Ofiary mobbingu trac膮 poczucie warto艣ci i wiar臋 we w艂asne mo偶liwo艣ci. U艣wiadamiaj膮 to sobie dopiero na terapii, w zaciszach gabinet贸w psychologicznych. Powr贸t do stanu pierwotnego jest trudny i wieloetapowy, o ile w og贸le mo偶liwy.

Dolegliwo艣ci z powodu mobbingu maj膮 charakter nieodwracalny. Mo偶na je por贸wna膰 do uraz贸w psychicznych i zaburze艅 wykazywanych przez 偶o艂nierzy, kt贸rzy powr贸cili z wojny.

Trudno nie wspomnie膰 o kosztach osobistych. Wiele ofiar mobbingu m贸wi o rozpadzie rodzin, kt贸re nie maj膮 narz臋dzi, by pom贸c ofierze. Nie radz膮 sobie z jej l臋kami, wysokim poziomem stresu, napi臋ciami, emocjami.

A jak膮 cen臋 p艂ac膮 za to szkolne wsp贸lnoty?

Gdy w plac贸wce jest mobbing czy jakikolwiek rodzaj przemocy psychicznej, nie ma mowy o wsp贸lnotach. Pokazuje to historia toru艅skiej nauczycielki.

Czy pojawi艂a si臋 w mediach wypowied藕 kt贸rej艣 z kole偶anek? Czy ktokolwiek z grona stan膮艂 w jej obronie? Wstyd przyzna膰, ale nie. Zreszt膮 niech pani redaktor spr贸buje przekona膰 nauczycieli do rozwi膮zania jakiej艣 trudnej sprawy.

Obowi膮zuje zasada 鈥瀟y powiedz鈥. Wygrywaj膮 strach i konformizm. Odwa偶nych jest niewielu, szczeg贸lnie tam, gdzie praca jest na wag臋 z艂ota.

Jakie widzi pani szanse na rozwi膮zanie tego problemu?

Po pierwsze nauczyciele musz膮 prze艂ama膰 si臋 i zacz膮膰 korzysta膰 z pomocy prawnej.

Rozmowa w obecno艣ci prawnika przebiega zupe艂nie inaczej, a wydane na niego pieni膮dze s膮 warte naszego zdrowia psychicznego i fizycznego.

Widz臋 te偶 du偶膮 rol臋 medi贸w. Prosz臋 zobaczy膰, jak zmieni艂a si臋 sytuacja, gdy sprawa toru艅ska nabra艂a rozg艂osu.

Po trzecie nauczyciele powinni zadba膰 o edukacj臋 prawn膮 鈥 czy to na szkoleniach, czy to czytaj膮c dost臋pne materia艂y.

Po czwarte powinni g艂o艣no m贸wi膰 o mobbingu i pot臋pia膰 mobber贸w. G艂os jednej osoby mo偶e by膰 nies艂yszalny, ale z ca艂膮 rad膮 mobber sobie nie poradzi. To b臋dzie jego koniec.

Karina Obara

Materia艂 oryginalny: Uwaga, mobber w szkole! Milczenie ofiar tylko go wzmacnia. Trzeba przesta膰 udawa膰, 偶e nic si臋 nie sta艂o [rozmowa] – Gazeta Pomorska

{ 0 komentarze… dodaj teraz sw贸j }

Dodaj komentarz

Na blogu jest wiele artyku艂贸w, w kt贸rych dziel臋 si臋 swoj膮 wiedz膮 bezp艂atnie.

Je艣li potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej, napisz do mnie :)

Przedstaw mi sw贸j problem, a ja zaproponuj臋, co mo偶emy wsp贸lnie w tej sprawie zrobi膰 i ile b臋dzie kosztowa膰 moja praca.

Twoje dane osobowe b臋d膮 przetwarzane przez KANCELARIA ADWOKATA I RADCY PRAWNEGO Rafa艂a Bednarczyka w celu obs艂ugi komentarzy. Szczeg贸艂y: polityka prywatno艣ci.

Poprzedni wpis: